Aktualności

Świąteczne zakupy w internecie? Uważaj na oszustów!

Data publikacji 08.12.2022

Grudzień do czas, gdy rozpoczyna się świąteczne szaleństwo. Wiele osób biega po sklepach i kupuje upominki swoim bliskim lub zamawia je przez internet. Święta to także czas wzmożonej aktywności oszustów działających szczególnie w sieci. Dlatego apelujemy o ostrożność i dokładną weryfikację sprzedawcy, u którego robimy zakupy.

Pośpiech, zakupy na ostatnią chwilę i szukanie atrakcyjnej ceny - te okoliczności staną się idealne dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi, będą próbowali skusić nas swoją ofertą lub używając manipulacji, będą usiłowali pozyskać od nas dane poufne, przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu”.

Dlatego powinniśmy szczególnie uważać na:

  • fałszywe sklepy internetowe, które proponują towar w atrakcyjnej cenie. Taki towar często nie trafia do kupującego, ponieważ zdarza się, sprzedający towaru nie posiada, co w konsekwencji prowadzi do strat finansowych klienta.
  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  • uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.
 

Powrót na górę strony